HBO-Engineering Nieuws
21 oktober 2024 14:14

Informatie over het programma De toekomst van leren met AI

Informatie over het programma De toekomst van leren met AI

Locatiegegevens:
Route naar RDM Campus, Hogeschool Rotterdam

De locatie Innovation Dock bevindt zich op het RDM-terrein, digitale routebeschrijving naar de RDM Campus, adres RDM Kade 59, 3089 JR Rotterdam: Locatie RDM Campus - Hogeschool Rotterdam. 
Receptiebalie Innovation Dock: Tel. 010 794 9200

De omliggende parkeerterreinen/plaatsen zijn gratis, via OV kunnen de deelnemers met de RET-buslijn 68 naar RDM Dienstregeling (ret.nl).

Vervoer over water is mogelijk met de Veerdienstverbinding Marconistraat naar RDM Heijplaat, kosten €2,00 per rit.

Iedere kwartier vertrekt er een veerdienst Watertaxi Rotterdam (route West) tussen beide oevers. Veerdiensten - Watertaxi Rotterdam.

Aanmelden? Klik hier!

Programma Conferentie Domein HBO Engineering
DE TOEKOMST VAN LEREN MET AI d.d. 6 november 2024
(wijzigingen onder voorbehoud)

09:00 - 09:45 uur Ontvangst

Plenair programma in het Innovation Dock (ID 0.210)
09:45 - 10:00 uur Welkom, Mirjam van den Bosch,
                                Hogeschool Rotterdam
                                Opening, Myrthe Meurders, dagvoorzitter
                                Introductie, Janette Bezemer,
                                voorzitter Domein HBO-Engineering
10:00 - 11:00 uur 
Keynote Dennis Vroegop
Dennis-2048.jpg
The history of AI
AI: je kunt er niet omheen. Alle media staan er vol mee. Maar is AI echt iets nieuws? Het antwoord zal je verbazen: AI is al bijna 70 jaar oud. Dennis neemt je in deze keynote mee door de reis van AI: hoe begon het, wat ging er goed, wat ging er fout (dat is meestal het leukste om te horen), waar komen we vandaan en waar gaan we  heen?

In deze luchtige, maar zeker informatieve keynote krijg je dat allemaal te horen. Want vergeet niet: alleen zij die het verleden kennen, kunnen de toekomst voorspellen!

Over Dennis
Dennis Vroegop is wat je noemt een rot in het vak. Hij programmeert al sinds het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw. Hij schrijft vandaag de dag nog steeds software, hij leidt IT teams, hij informeert bedrijven over AI gebruik, schrijft boeken (ja, ouderwets op papier), vertelt op TV over AI,  en hij spreekt al jarenlang in binnen- en buitenland over alles wat hem interesseert. In de paar uur per week die hij dan over heeft, speelt hij gitaar en zingt in een classic rock cover band. 
Dennis is voor zijn kennis over AI door Microsoft onderscheiden met de Microsoft Most Valuable Award op het gebied van AI.

11:00 - 12:00 uur 
Keynote Wilfred Rubens
Wilfred.jpg

Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken?
Door middel van deze interactieve keynote biedt Wilfred Rubens inzicht in hoe generatieve AI kan ondersteunen bij diverse taken die docenten dagelijks moeten uitvoeren. Aan de hand van concrete voorbeelden laat Wilfred zien hoe AI de werkzaamheden van docenten kan verrijken. Wilfred besteedt echter ook aandacht aan verschillende uitdagingen. Vertrek met praktische inzichten en ideeën om generatieve AI effectief in te zetten in uw onderwijspraktijk.

BIO
Wilfred Rubens werkt als onafhankelijk adviseur en projectleider op het gebied van leertechnologie, leren, opleiden en onderwijs. Daarnaast schrijft hij veel over dit onderwerp, onder meer op zijn weblog.

Sinds de lancering van ChatGPT gebruikt hij generatieve AI intensief, en verzorgt hij ook workshops en presentaties over dit onderwerp.

12:00 - 13:00 uur Lunch

13:10 - 13:55 uur Workshopronde 1
14:05 - 14:50 uur Workshopronde 2

Afsluitend programma in het Innovation Doc (ID 0.210)
15:00 - 15:45 uur 
NPuls Bram Enning – Interactieve afsluiting

15:45 - 16:00 uur 
Afsluiting, Myrthe Meurders, dagvoorzitter

16:00 - 17:00 uur Afsluitende borrel

Workshops (de workshops worden tweemaal gegeven)

ID 1.522  

Patrick Ubags - Lectoraat Digitale Didactiek
“Negen vragen voor AI bestendig onderwijs
Patrick.jpg
In deze workshop gaan we na een korte introductie aan de slag met het AI bestendig maken van ons eigen onderwijs. We starten bij een leeractiviteit en leerdoelen of beroepsprestaties in het eigen onderwijs. We analyseren de leeractiviteit op mogelijkheden voor inzet van AI technologie. We onderzoeken de gekozen technologie op welke ondersteuning daarbij nodig is en hoe we de leeractiviteit of technologie zo kunnen aanpassen dat negatieve impact voorkomen wordt. Niets moet, alles in dienst van de beoogde doelen van ons onderwijs!”

ID 1.521 
Dennis van Aart
AI wat is, als persoonlijke assistent, het effect op onderwijs
Dennis.jpg

Artificial Intelligence zien we op steeds meer plekken in de maatschappij terug, en dus ook in het onderwijs. In deze workshop verkennen we de mogelijkheden om AI in te zetten als persoonlijke assistent. Wat kan AI voor jou doen, en hoe doe je dat veilig, verantwoord, effectief en efficiënt? 

ID 1.212
Arno Blootens 
De geboorte van de opleiding Applied Data Science & AI
Saxion-HBO-ICT15797.jpg
Het belang van kunstmatige intelligentie en data science is evident. Dus opleiden op deze thema's ook.  En toch, waar moet het echt over gaan in een dergelijke bachelor? Waartoe willen we opleiden?

Nieuwsgierig hoe we tot deze nieuwe opleiding rondom Data Science & Artificial Intelligence zijn gekomen? De hype voorbij en naar echte inhoud! @praktischhoedan?

Neem deel aan deze interactieve workshop, waarin we je meenemen hoe we dit in gezamenlijkheid met velen hebben gedaan.

ID 0.210   4. Rondleiding Innovatie RDM en Onderwijs

Terug
Agenda